Încercarea la tracţiune a
metalelor
Pentru
stabilirea relaţiei fizice particulare care există, pentru un anumit
material, între tensiunile (s) şi deformaţiile specifice (e), se recurge la analize experimentale numite
încercări mecanice. În cazul metalelor, cea mai importantă
este încercarea la tracţiune. Aceasta se poate realiza şi la
temperaturi ridicate sau scăzute, dar în acest paragraf se face referire
la testul efectuat la temperatura ambiantă.
Fig. 3.1. Schema de principiu a încercării la
tracţiune. |
Principial, încercarea constă în
solicitarea unei probe, de formă cilindrică, din materialul de
studiat (numită epruvetă,
ca la orice încercare mecanică) prin intermediul a două forţe
egale şi opuse, aplicate pe capetele, îngroşate, ale probei şi
având direcţia axei sale longitudinale (fig. 3.1).
Încărcarea se realizează pe o maşină pentru
încercări mecanice, având acţionare mecanică sau
hidraulică. Deformaţiile epruvetei în timpul solicitării sunt
foarte mici, de ordinul a 10-
Pe epruvetă se marchează o zonă “calibrată”,
cu dimensiunile iniţiale d0 şi L0. Pe parcursul
încercării se măsoară forţa de solicitare F (indicată
pe un cadran al maşinii), care are o creştere lentă, îndeplinind
condiţiile unei încercări de tip static. În plus, pe un
aparat înregistrator se trasează graficul dependenţei dintre
forţa F şi lungirea epruvetei DL = L - L0.
Acest grafic variază ca aspect în funcţie de materialul
încercat, se numeşte diagrama
încercării la tracţiune şi se admite că
aproximează, cu precizie mulţumitoare, evoluţia pe timpul încercării
a dependenţei dintre tensiunile (s=F/A) şi deformaţiile specifice (e) ale epruvetei. Este remarcabil faptul că,
pentru materialele omogene, aceste mărimi sunt aproximativ uniforme în
întregul volum al zonei calibrate a piesei, până la un anumit moment al
încercării la tracţiune.