A. Criteriul de
rezistenţă – Se consideră că piesa studiată este
realizată corect atunci când tensiunile
efective din ea nu depăşesc anumite valori-limită, stabilite convenţional, ţinând seama
de anumite particularităţi ale solicitării şi de
caracteristicile mecanice ale materialului respectiv.
Se numeşte rezistenţă
admisibilă (notată sa, respectiv ta) valoarea
convenţională maximă a tensiunii care se poate permite a se
produce într-o piesă dintr-un anumit material, în condiţii date de
solicitare.
Relaţia
de calcul care derivă din criteriul de rezistenţă se scrie:
(4.1)
În cadrul acestui paragraf notaţia (s) este utilizată în sens generic, deci poate
fi înlocuită prin (t) – dacă se face referire la solicitări caracterizate
prin predominanţa tensiunilor tangenţiale.
Valoarea
rezistenţei admisibile a unui material este, în principiu, specifică
fiecărui tip de solicitare şi se defineşte, teoretic, prin
comparaţie cu o stare limită de pe curba lui caracteristică la
solicitarea respectivă. Starea limită este considerată
periculoasă pentru rezistenţa materialului şi trebuie, prin
urmare, să nu fie atinsă pe parcursul funcţionării piesei
pentru care se fac calculele de rezistenţă.
În acest sens, se adoptă un coeficient de siguranţă (c),
întotdeauna supraunitar, proporţional cu distanţa care se impune a fi
păstrată faţă de starea limită.
Coeficienţii de siguranţă utilizaţi în cazul
pieselor de maşini au, în mod obişnuit, valori cuprinse între 1,3
şi 4. Valoarea cea mai potrivită pentru un anumit caz concret se
alege, în principiu, în funcţie de tipul de solicitare, domeniul de
utilizare a piesei şi materialul folosit.
Trebuie precizat că apar anumite aspecte specifice în
definirea practică a rezistenţelor admisibile, astfel:
Ţ Pentru solicitările de tip static, rezistenţele admisibile se
definesc în raport cu
* limita de
curgere, pentru materialele tenace
* limita de
rupere, pentru materialele fragile
Ţ Pentru alte tipuri de solicitări
În acest ultim caz tensiunea limită (sL) poate fi,
de exemplu, rezistenţa la
oboseală a materialului, tensiunea
critică de flambaj ş.a.m.d.
Factori de influenţă în
determinarea rezistenţelor admisibile
La
stabilirea valorii coeficientului de siguranţă se iau în considerare
mai multe particularităţi ale aplicaţiei concrete, cum ar fi:
* natura
materialului utilizat – eventuale
neomogenităţi, mod de fabricare, tratamente termice aplicate;
* durata de
folosire a piesei – duratele scurte
implică tensiuni admisibile mai mari;
* modul de acţiune
a sarcinilor în timp;
* precizia
evaluării sarcinilor şi a ipotezelor
de calcul;
* tipul solicitării;
* temperatura de funcţionare.
De
obicei, rezistenţele admisibile se impun prin tema de proiectare, sau se
aleg din tabelele de caracteristici ale materialelor cuprinse în
cărţi.
Ca orientare, iată valorile [în MPa] recomandate în mod
curent pentru câteva materiale uzuale:
· pentru oţel OL 37
– la
tracţiune, compresiune şi încovoiere - sa = 150 forfecare - ta = 90
· pentru lemn de brad
– în lungul fibrelor -
compresiune sa = 10; tracţiune sa = 7; forfecare ta = 2
– perpendicular pe fibre -
compresiune sa = 1,5; forfecare ta = 4,5
· pentru teren de fundaţie
–
presiunea admisibilă - pa
= 0,2¸0,25.
Calculele
bazate pe criteriul de
rezistenţă pot avea în vedere trei aspecte distincte:
Ţ dimensionarea piesei – determinarea dimensiunilor minime ale
secţiunilor transversale pentru care piesa preia în mod corect
încărcările stabilite prin tema de proiectare;
Ţ verificarea piesei – confirmarea alegerii corecte a
dimensiunilor piesei, care trebuie să conducă, în toate
secţiunile piesei, la relaţia
calculul încărcării
maxime (forţa capabilă) –
stabilirea valorilor maxime admisibile ale sarcinilor aplicate piesei, pentru
ca tensiunile să se menţină în limitele permise.