Bara de egală rezistenţă
la tracţiune şi realizarea ei practică
Din
paragrafele precedente se poate extrage ideea că barele cilindrice de
secţiune constantă sunt neeconomice, în cazul solicitărilor de
tracţiune prin forţe distribuite, deoarece doar într-o singură
secţiune a lor (aceea prinsă în reazem, în care se fac şi
calculele de rezistenţă) materialul este utilizat la capacitatea
maximă. Toate celelalte secţiuni sunt supra-dimensionate, deci
presupun cheltuieli suplimentare nejustificate legate de fabricarea şi
exploatarea piesei respective.
Pe de altă parte, s-a arătat mai sus că barele cu
greutate proprie mare şi secţiune constantă nu pot avea lungimi
oricât de mari, astfel că sunt necesare alte soluţii constructive
pentru aplicaţiile care implică utilizarea de bare foarte lungi.
În acest fel s-a ajuns la imaginarea unor bare în
care toate secţiunile transversale să fie solicitate la fel de
intens, aproximativ la nivelul rezistenţei admisibile a materialului,
adică tensiunile efective să respecte condiţia s(x)=ct.=sa.
O asemenea variantă constructivă se numeşte bară de egală rezistenţă
la tracţiune (fig. 5.9.a), iar ecuaţia de variaţie, pe lungimea
barei, a ariei A(x) a secţiunilor transversale rezultă sub forma unei
funcţii exponenţiale:
(5.30)
în
care (g) este greutatea specifică
a materialului barei, iar A0 – aria secţiunii la capătul
liber, stabilită din condiţia de rezistenţă sub forţa
concentrată (F).
Fig. 5.9. Realizarea practică a
barei de egală rezistenţă |
Este
uşor de înţeles că prelucrarea unei piese de această
formă implică anumite dificultăţi tehnologice, iar evitarea
lor a condus la adoptarea unor variante stilizate ale barei de egală
rezistenţă.
Astfel, varianta (b) – de forma trunchiului de con circumscris
formei teoretice a barei – este ceva mai simplu de realizat practic dar
presupune, totuşi, dispozitive speciale de prindere şi de prelucrare
a piesei.
Din acest motiv s-a ajuns la realizarea unei bare din tronsoane de diametru crescător, aşa cum se
arată în varianta (c) din figură.
Dimensionarea tronsoanelor se face în conformitate cu relaţia
(5.23) de la barele de greutate mare, astfel:
(5.31)
Bara
din tronsoane este varianta care se foloseşte cel mai des, deoarece ea
combină economia de material cu simplificarea tehnologiei de fabricare.